دانلود فونت نستعلیق و تحریری فارسی

به نام خدا

در این قسمت دو فونت بسیار زیبا ی فارسی -مخصوص زیبا نویسان فارسی- را تقدیم شما می کنیم. لینک دانلود این دو فونت زیبا، در انتهای همین پست آورده شده است. این فایل ها به صورت فشرده تهیه شده اند و در مورد نحوه ی استفاده از آن ها فقط کافیست فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کرده و راهنمای درون آن را مشاهده کنید. اگر هم برای دانلود مشکل دارید، می توانید «راهنمای دانلود از رپیدشیر» را مطالعه کنید.

یکی از این فونت ها که به نام «فونت خودکار» شناخته می شود، ابزار بسیار خوبی است برای کسانی که می خواهند با فونت تحریری بنویسند؛ برای آنکه با زیبایی های این فونت آشنا بشوید، یک نمونه از این فونت را برای شما می آوریم:

و فونت دیگری که به نام فونت نستعلیق شناخته می شود. برای آشنایی بیشتر با فونت نستعلیق، توجه شما را به این مطلب جلب می کنیم که دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی کشور با هدف تقویت حضور خط فارسی در عرصه های بین المللی و نگارش رایانه ای و به پاس داشت فرهنگ غنی ایران اسلامی در خط تحریری و نوشتار نستعلیق، طرح تولید قلم نستعلیق رایانه ای را در قالب طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) به شرکت های رایانه ای پیشنهاد داد و شرکت داده ورزان هامون مجری پیاده سازی و تولید فونت نستعلیق در محیط های عمومی تولید متن شد.
خط نستعلیق با توجه به تنوع ارتفاع قرارگیری حروف از خط مبنا یا خط کرسی نوشتاری، برای پیاده سازی در محیط های تولید متن مشکلات بسیاری در بر دارد و ترکیب های ممکن، تنوع را بی شمار می کند.

دکتر بهروز مینایی – معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی، با اشاره به بکارگیری ابزار مناسب برای ساخت فونت و بهره گیری از مشاوره اساتید مجرب و تکنیک های ابداعی در این پروژه گفت: کارهای زیادی برای افزایش زیبایی نمایش خط نستعلیق روی صفحه نمایش انجام شده است. در این راه رایانه به عنوان یک ابزار، بخشی از بار تولید را بر دوش داشته است و بخش اعظم کار ساخت ترکیبات هنری خط نستعلیق را کارشناسان خط نستعلیق به عهده داشته اند.
وی همچنین تاکید کرد: دبیرخانه با عرضه آزاد، گام نخست را در عرضه فونت نستعلیق یونیکد بر داشته است، امید است ارائه نظرها و جمع آوری انتقاد و پیشنهادها و اعمال دیدگاه ها مراتب ارتقاء و پیشرفت و فراگیر شدن عرضه خط فارسی به زبان نستعلیق میان دوست داران ترویج خط و زبان فارسی در محیط رایانه فراهم شود.

فونت نستعلیق با نام Iran Nastaliq عرضه گردیده و به صورت استاندارد یونیکد طراحی شده است و می توان از آن در تمامی نرم افزارهایی که یونیکد را پشتیبانی میکنند مانند (اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت آفیس، اتوکد، فتوشاپ خاور میانه و …) همانند دیگر فونت های فارسی به راحتی استفاده نمود.

برای دانلود فونت نستعلیق، می توانید از لینک های زیر کمک بگیرید:

به خاطر استقبال کاربران گرامی از این پست و نیز گزارشات آنان مبنی بر وجود مشکلاتی در رپید شیر، لینک اول را به صورت مستقیم در اختیار شما قرار می دهیم؛ با استفاده از لینک اول می توانید به صورت مستقیم اقدام به دانلود فونت نستعلیق و نیز فونت تحریری فارسی، (خودکار) بنمائید. و اگر در کار با لینک اول مشکل داشتید (مثلا سرور دچار اشکال بود) می توانید با استفاده از لینک دوم، و با مراجعه به سایت رپیدشیر، به صورت غیر مستقیم اقدام به دانلود فونت نستعلیق و نیز فونت تحریری فارسی (خودکار) بنمائید.

لینک اول (مستقیم):

دانلود فونت خودکار و فونت نستعلیق

لینک دوم (غیر مستقیم از رپیدشیر):

دانلود فونت خودکار و فونت نستعلیق

پس ورد فایلهای فشرده: downloadpack.wordpress.com

تهیه شده در «دانلود پک«

20 پاسخ

  1. سپاسگزار، فونت نستعلیق خیلی خیلی قشنگ است.

  2. عالی بود. دست مریزاد

  3. خيلي عالي بود دوست من من از كشور همسايه شما افغانسان هستم اين فونت تحريري شما يك كمي به هم ميخوره وقت نوشتن مثل نمونه اصلي اش نيست . چرا ؟ باز هم تشكر از شما . ‹‹دانش››
    **************************************
    دانلود پک:
    نه دوست عزیز، اینطوری نیست
    اتفاقا این یک فونت یونیکد است؛ یعنی حتی در محیط نوت پد هم عمل می کند.
    البته من این فونت را به جز در محیط نوت پد، در محیط های ورد 2003 و 2007 امتحان کردم و شاید اگر شما از نسخه های دیگر و به خصوص قدیمی تری استفاده می کنید، دچار مشکل بشوید.
    البته در هنگام اعمال تنظیمات خاص، ممکن است مشکلاتی برای فونت ها به وجود بیاید ولی به هر حال این نکته را نباید فراموش کرد که این ها فونت های معمولی نیستند که بتوانند هرگونه انطباقی را بپذیرند. دیگری نظیر فتوشاپ با این فونت کار می کنید، باید خدمت شما عرض کنم که این فونت هم مثل خیلی دیگر از فونت های فارسی، با محیط فتوشاپ مشکل دارد و برای حل این مشکل ، شما باید از برنامه های فارسی ساز استفاده کنید.

  4. البته من این فونت را به جز در محیط نوت پد، در محیط های ورد 2003 و 2007 امتحان کردم و شاید اگر شما از نسخه های دیگر و به خصوص قدیمی تری استفاده می کنید، دچار مشکل بشوید.
    البته در هنگام اعمال تنظیمات خاص، ممکن است مشکلاتی برای فونت ها به وجود بیاید ولی به هر حال این نکته را نباید فراموش کرد که این ها فونت های معمولی نیستند که بتوانند هرگونه انطباقی را بپذیرند. دیگری نظیر فتوشاپ با این فونت کار می کنید، باید خدمت شما عرض کنم که این فونت هم مثل خیلی دیگر از فونت های فارسی، با محیط فتوشاپ مشکل دارد و برای حل این مشکل ، شما باید از برنامه های فارسی ساز استفاده کنید.

  5. AGHA IN MOKHABERAT KHODESHO … FONTE TAHRIRI RO KHEILI LAZEM DASHTAM VALI VAGHTI ROOSH KLICK MIKONAM PAYAM … MIAD
    **********************************************
    دانلود پک:
    به دلیل وجود الفاظ رکیک، این کامنت سانسور شد ولی به دلیل رعایت آزادی بیان، این کامنت حذف نشد و همچنین برای رفع مشکل این کاربر محترم، فونت ها به ایشان ایمیل می شود.
    - با احترام
    - دانلود پک

  6. با تشكر از سايت شما. فونت ها دانلود نمي شوند.اگه به ايميلم ارسال كنيد ممنون مي شوم.
    ****************************************
    دانلود پک:
    همانطوری که خواسته بودید، فونت ها به شما ارسال شد و نیز به منظور رفع مشکل سایر دوستان، لینک مستقیم دانلود فایل ها نیز گذاشته شد.

  7. سلام
    واقعا دستتون درد نكنه، اگه همه دوستاني كه وب دارند مثل شما عمل كنند، هم استفاده صحيح از اينترنت فرهنگ ميشه و هم خودشون لذت مضاعفي از كارشون ميبرند.
    موفق باشي
    يا علي ..
    15/06/1387

  8. با سلام -با تشکر از شما، بنده نتوانستم فونت نستعلیق را دانلود کنم، لطفا برایم mail کنید.

    متشکرم
    آرمین

  9. با سلام من فونت را دانلود کردم اما پسوند فایل دانلود شده RaR می باشد و نمی دانم چطو باز کنم تا اجرا شود لطفا دستور العمل را برایم ایمیل کنید باتشکر
    ***************************************
    دانلود پک:
    دوست عزیز، دانلود پک نمی تواند برای تمام بازدید کنندگان خود، دائما ایمیل جداگانه ارسال کند. ضمن اینکه شما برای استفاده از پسوند RAR نیاز به استفاده از برنامه ی winrar دارید که می توانید آن را از اینترنت دانلود کنید (نسخه های کم حجمی هم دارد که کار شما را راه بیندازد)

  10. خیلی ممنونم ، خودم راهش را پیدا کردم و از این فونت زیبا استفاده میکنم

  11. سلام.فونت ها را برام دانلودکن

  12. ببخشید امیل کن

  13. من فونت ها را دانلود کردم. اما نمی دانم بعد دانلود چه باید بکنم؟ در قسمت فونت هم INSTALL نمی شود ! لطفا مرا راهنمایی کنیدو من عاشق این فونتم . حتی WINRAR هم دارم!
    ***********************************************
    دانلود پک:
    ابتدا فونت یا فونت هایی که میخواهید را کپی کرده و سپس به درایوی که ویندوز را نصب کرده اید بروید و از آنجا آدرس زیر را دنبال کنید: (با فرض اینکه ویندوز شما در درایو C نصب شده باشد)
    C:\WINDOWS\Fonts
    حالا فونت هایی که می خواهید را در آنجا Paste کنید.

  14. سلام من خیلی دنبال این فونت خودکار میگشتم خیلی متشکرم ، اما یه مشکل اینکه بعد از دانلود با پسوند rar است. و من برنامه ای ندارم که آن را تغییر بدم تا بتونم نصب کنم .اگر امکان دارد با فرمتی برام میل کنید که بتونم با فرمان extract all از zip در بیارم و نصب کنم. متشکرم

  15. jaleb bod mersibe mamsar bezan

  16. با سلام دوست داشتی یه انجمن تازه کاره {3تاره.org} پیوندمون کن عزیز

  17. لطفا بای بنده نیز میل نمایید با تشکر

  18. برای نوشتن با خط نستعیلق در محیط ورد و خلاصی از دردسرهای چلیپا چند مرتبه بسته هایی رو با قیمت های متفاوت خریداری کردم که هیچکدوم کار نمیکردن، وحشتناکتر از همه این که با نصب یکی از این بسته های اتفاقا خیلی خوشگل و سانتی مانتال، مجبور شدم مجددا روی کامپیوترم سیستم عامل بریزم. چون حرف گوش کن نبودم، این اتفاق دو دفعه برام افتاد.
    وقتی این فونتها رو نصب کردم و دیدم که چقدر راحت توی ورد کارم انجام شد، خیلی خوشحال شدم. از شما و از بروبچه های هامون تشکر میکنم. دست شما درد نکنه و دست هامونی ها خیلی درد نکنه
    ****************************
    دانلود پک:
    بر و بچه های هامون؟؟؟
    متوجه منظورتون نشدم…

پاسخی بگذارید

  • تاریخ ما

  • دنبال‌کردن

    هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

